دسته بندی اخبار

بنیان مرصوص

توی آیه‌های روشن و خالص کتاب قرآن، تاکید شده که این کتاب آسمانی برای همه‌ی مردم (آسان برای همه‌ی مردم) در هر زمان و مکانی نازل شده. مانوس‌شدن با قرآن، فرصت بی‌نظیریه که اگه در اختیار مردم کم‌برخوردار قرار بگیره، باعث آرامش روحی، قوت قلب، تقویت مهارت‌های کلامی و دور شدن اونها از آسیب‌های اجتماعی میشه!
بنیاد علوی با تشکیل میز قرآن توی مناطق محروم کشور این فرصت بزرگ رو ایجاد کرده و البته مسئولیت این میز رو به جامعه‌ی فرهنگی عصر سپرده که یه نهاد مردمی فعاله! این نهاد با ایجاد طرحی به اسم بنیان مرصوص توی مناطق هدف بنیاد علوی، هسته‌های کوچیک مردمی تشکیل داده.
توی قدم اول، تیم بنیان مرصوص با نظرسنجی و مطالعات میدانی شروع کردن به برنامه‌ریزی. (تصویر کسی که توی جلسه داره رو تخته شاخه‌شاخه چیزمیز می‌نویسه.) بعد با تامین بودجه (یه دست که اسکناس به دست دیگه میده)، هسته‌های اصلی رو تشکیل دادن و عملیات رو توی مناطق هدف کلید زدن. از مشاوره و ارتقا نیرو غافل نشدن و بی‌وقفه تیم‌ها رو ارزیابی کردن تا بهترین نتیجه رو توی مناطق هدف بگیرن.
هدف‌گذاریشون هم به این‌شکله که از کودک تا بزرگسال شامل طرح بنیان مرصوص میشه و برای هر سنی طبق مهارت و توانایی مخصوص، برنامه ارائه میدن.
برای شناخت ساختار این طرح، باید با چند عنصر فعال آشنا بشیم: ۱. بنیاد علوی در راس هرم. ۲. کارگروه‌های تخصصی که بخشی از اونها مربوط به حوزه‌ی تبلیغ و ترویج‌ هستن: کارگروه مسابقات و محافل و کارگروه فضاسازی. بخشی از اونها هم مربوط به حوزه‌ی آموزش و تعلیم: کارگروه مربی و همیار قرآن. کارگروه حفظ قرآن، کارگروه جلسات خانگی قرآن و کارگروه توانمندسازی قرآنی. ۳. راهبران مناطق توی شمال و جنوب و شرق و غرب کشور.
چطوره برای روشن‌تر شدن این مسیر متعالی، به اقداماتی که تا اینجا توسط کارگروه‌ها صورت گرفته، نگاهی بندازیم:
کارگروه‌های تبلیغ و ترویج، نزدیک به ۱۰۰ محفل قرآنی توی ۲۱ شهرستان محروم با حضور قاریان و حافظان مطرح کشوری و بین‌المللی ترتیب دادن. کجا؟ شهرستان‌های چالدران، گرمی، مراوه‌تپه، میانکوه، خرمشهر، الیگودز و… چه زمانی؟ توی دهه‌ی فجر، هفته‌ی وحدت و ماه مبارک رمضان این شهرستان‌ها با محافل قرآنی گرم و روشن شدن.
همچنین مسابقات حفظ و معارف قرآنی رو توی ۱۹ شهرستان برگزار کردن که ۱۴۰۰ شرکت‌کننده داشته. از بین اونها، ۱۱۰۰ نفر رتبه‌ی قبولی دریافت کردن که این استقبال مردمی و تعداد قبولی افتخار بزرگی برای میز قرآن به‌حساب میاد.
بنیان مرصوص از طریق کارگروه فضاسازی، با استفاده از ذوق هنری تیم متخصص رسانه‌ایش، محتواهای مناسب هر منطقه مثل پوستر،‌ تیزر، موشن‌گرافیک، ویدئو و… رو تولید و برای ایجاد فضای فرهنگی قرآنی توی مناطق هدف نشر داده. این محتواهای رسانه‌ای، توی جذب مخاطبای جوون و اهل هنر به فضای قرآنی نقش بي‌نظیری داشتن.
می‌رسیم به کارگروه آموزش و تعلیم! از طرف ۱۹ شهرستان محروم، بیش از ۷۰۰ شرکت‌کننده توی دوره‌های تربیت همیار و مربی قرآن شرکت کردن که این رقم شگفت‌انگیز نشون‌دهنده‌ی موفقیت میز قرآن توی جذب مردم این مناطق به فعالیت‌های قرآنیه. جالب‌تر اینکه اشتیاق و استعداد مردم این مناطق، باعث شده هسته‌های فعال قرآنی کم‌کم از نیروهای بومی انتخاب بشن تا کم‌کم اجرای این طرح به خودشون سپرده بشه.
از بین ۲۴ شهرستان مناطق هدف، بیش از ۸۰۰ جلسه‌ی خانگی قرآن تشکیل شده و از دل این جلسات، طرح‌های بزرگ اما صمیمانه‌ای مثل برگزاری جشن و اطعام اهالی محل شکل گرفته.
علاوه‌بر همه‌ی اینها، تیم اجرایی بنیان مرصوص برای اجرای این طرح توی مناطق محروم، به‌اندازه‌ای اهمیت قائلن که برای ارتباط مستقیم و ارزیابی عملکرد کارگروه‌ها ، توی ۷۶ روز به ۳۶ شهرستان توی این مناطق سفر کردن. نزدیک به ۱۴۰ جلسه و بازدید انجام دادن تا از نزدیک با برکات این اتفاق بزرگ، مواجه بشن و گزارش مستندتری از موفقیت این طرح ارائه بدن.
جالبه بدونید وابستگی این طرح به نهادهای حکومتی هر روز کم‌تر و کم‌تر میشه تا جایی که به‌زودی تبدیل به یه طرح صددرصد مردمی بشه.

به امید روزی که هر کدوم از ما یکی از خدمتگزاران کتاب آسمانی قرآن باشیم.

ارسال دیدگاه