به گزارش روابط عمومی جامعه ایمانی عصر، سلسله وبینارهای تبیینی با موضوع «تبیین ویژگیهای قرآنی رئیسجمهور آینده و لزوم شرکت در انتخابات» با حضور حجتالاسلام حمزه وطنفدا برگزار شد. متن سخنرانی این نشست وبیناری در ادامه آمده است؛
«به خوبی میدانیم که روند پیروزی انقلاب اسلامی از سال ۱۳۴۲ تا ۱۳۵۷ متفاوت با دیگر انقلابهای معروف جهان است. شهید مرتضی مطهری در آن برهه زمانی در انجمنهای مختلف طی سخنانی به تبیین آینده بشریت، زن، امامشناسی، عدالت، آزادی، مقتضیات انسان مدرن و … میپرداخت. حضرت آیتالله خامنهای نیز در جلسات متعدد مردمی در خصوص توحید، نبوت، ولایت، جامعه، بعثت و … سخن میگفتند. سایر بزرگان نیز به همین شکل کار میکردند و همین اقدامات منجر به شکلگیری انقلاب اسلامی شد؛ لذا هر موفقیتی نیاز به طی روندی درست دارد.
تشکیل و موفقیت یک دولت نیز طی یک فرایندی شکل میگیرد. کار انتخاباتی ما شبیه انتخابات ریاستجمهوری آمریکا نیست که با بیاخلاقیهای انتخاباتی پیش برود و در نهایت مانند مسابقات بوکس منتظر باشیم که چه کسی از رینگ خارج میشود. البته متأسفانه مقداری به این مسیر وارد شدهایم، اما با ورود شهید آیتالله سیدابراهیم رئیسی به انتخابات ریاستجمهوری روند دیگری را از رعایت اخلاق شاهد بودیم. امیدواریم که این میراث، ماندگار بماند.
قرآن کریم، کتابی در وصف مؤمنین و به نوعی قلب پیامبر(ص) است. قرآن کریم کتابی آسمانی است، اما حقیقت این است که قرآن صورتی از قلب خود پیغمبر است و به همین دلیل، قلب حضرت این عظمت را قبول میکند. پس برای دیدن قرآن مجسم باید به قلب پیامبر نظر کرد. هر آنچه که قرآن میگوید در شخصیت پیامبر متجلی است. او قرآن را نمیخواند، بلکه با قرآن زندگی میکرد و به نوعی خود قرآن بود. قرآن، حقیقتی است که از سوی خدای متعال نازل شده است، اما یک صورت کتابی و یک صورت انسانی دارد. صورت انسانی آن پیغمبر(ص) است.
شما قرآن را در شب قدر به کسانی که مدحشان کرده است، قسم میدهید. این افراد چه کسانی هستند؟ در رأس آنها پیغمبر اکرم(ص) و ائمه طاهرین قرار دارند و بعد از ایشان السابقون السابقون و اصحاب یمین است و قرآن وصف ایشان است؛ لذا بسیاری از آیات قرآن وصف مؤمنین است. چه تعداد از آیات قرآن کریم را میخوانید که خصوصیات اخلاقی شهید قاسم سلیمانی در آن نمایان است؛ مانند «اشدَّاءُ عَلَى الْکُفَّارِ رُحَمَاءُ بَیْنَهُمْ»، «یَدعونَ إِلَى الخَیرِ وَیَأمُرونَ بِالمَعروفِ وَیَنهَونَ عَنِ المُنکَرِ ۚ وَأُولٰئِکَ هُمُ المُفلِحونَ»، «وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِیعًا وَلَا تَفَرَّقُوا»، «وَ لا تَنازَعُوا فَتَفْشَلُوا».
بهتر است در ابتدا در مورد اندیشه شهادت صحبت کرد. اندیشه شهادت اندیشه مظلومی است. شهادت در ایران مظلوم نیست، بلکه در ایران پیکر شهید را مطهر میدانیم و آن را تشییع میکنیم و شوقمان این است که در تشییع شهید حضور پیدا کنیم. احساس میکنیم که از شهید، حس و روح میگیریم. مادر، پدر و خانواده شهید را میشنایم و آنها را تکریم میکنیم، اما با این همه هنوز اندیشه شهادت در ما کمرنگ است.
آنچه قرآن کریم در رابطه با شهید میگوید، با آنچه که ما از شهید میگوییم، متفاوت است. قرآن جامعتر به این موضوع میپردازد و اگر ما اینگونه نگاه کنیم، جایگاه شهید مشخص میشود. قرآن کریم در آیه ۱۴۳ سوره مبارکه بقره میفرماید: «وَکَذَلِکَ جَعَلْنَاکُمْ أُمَّةً وَسَطًا لِتَکُونُوا شُهَدَاءَ عَلَى النَّاسِ وَیَکُونَ الرَّسُولُ عَلَیْکُمْ شَهِیدًا وَمَا جَعَلْنَا الْقِبْلَةَ الَّتِی کُنْتَ عَلَیْهَا إِلَّا لِنَعْلَمَ مَنْ یَتَّبِعُ الرَّسُولَ مِمَّنْ یَنْقَلِبُ عَلَى عَقِبَیْهِ وَإِنْ کَانَتْ لَکَبِیرَةً إِلَّا عَلَى الَّذِینَ هَدَى اللَّهُ وَمَا کَانَ اللَّهُ لِیُضِیعَ إِیمَانَکُمْ إِنَّ اللَّهَ بِالنَّاسِ لَرَءُوفٌ رَحِیمٌ». منظور قرآن از شهید کسی نیست که خونش در راه خدا بریزد، بلکه این مصداق و اوج شهادت است. قرآن کریم به پیغمبر اکرم(ص) در زمان حیاتش شهید میگوید؛ قرآن کریم به امت اسلام شهید میگوید. قرآن در این آیه میگوید ما شما را یک امت اوسط و متعادل قرار دادیم تا شهید شوید. این یعنی شهید معنای الگو، اُسوه و گواه دارد. گواه یک معنی حجت و شهید دارد و قرآن مکررا این را به ما میگوید که شما به اُسوه نیاز دارید و پیغمبر را برای ما اُسوه قرار داده است، «لَقدْ کَانَ لَکُمْ فِی رَسُولِ اللهِ أُسْوَةٌ حَسَنةٌ»؛ اما سوال این است که چرا اسوه؟ به دلیل اینکه کتاب، کافی نیست. ما به قرآن مجسم نیاز داریم؛ چراکه ما انسانیم و نیاز به الگو و نمونه داریم تا برای طی مسیر هدایت بیاموزیم.
قرآن کریم بیان کلیات است و جزئیات را در رفتار نبوی باید جست. در کنار پیغمبر به عنوان یک اُسوه کامل، قرآن میفرماید شما امتی هستید که باید برای سایرین اسوه شوید و این یعنی دیگر امتها با شما هدایت میشوند، در حالی که شما نیز بر پیامبر(ص) و راه او نگاه میکنید. پس شهید یک الگو، یک کاربست و یک نمونه تمامعیار است. در قیامت هم این شهید گواه خواهد بود.
اگر بخواهیم دانشگاهی با معیارهای اسلامی داشته باشیم، باید به دنبال شهید و اُسوه بود. شهید مجید شهریاری یک الگو در فضای دانشگاهی است. کسی که اقامه نماز شب حتی در حالی که در آزمایشگاه بود، ترک نشد. ایشان فرمول غنیسازی ۲۰ درصد را به کشور هدیه داد. در مقطعی که به شدت نیازمند این غنیسازی بودیم، ایشان این کار را رایگان پیش برد. پس شهید بین من و شماست، مشکل این است که ما شهید را نمیبینیم. جملهای که میگوید باید شهید باشید تا شهید شوید، جمله بسیار خوبی است، اما سخن قرآن در این رابطه بالاتر است.
آیتالله رئیسی، شهید و الگویی برای دولت اسلامی است. اگر مقاطع دولت اسلامی مد نظر مقام معظم رهبری را بررسی کنیم که شامل انقلاب اسلامی، نظام اسلامی، دولت اسلامی، جامعه اسلامی و تمدن اسلامی است، ما هنوز در مرحله دولت اسلامی هستیم در حالی که خدای متعال انسانی تمامعیار را به ما نشان داد که نمونه یک رئیسجمهور انقلابی و ولایی بود. ولی ما شهید بودن او را نمیدیدیم و به همین دلیل او را روایت نمیکردیم و او را در رأس قرار ندادیم؛ در این شرایط خداوند باید شهادت او را نمایش دهد. در ریخته شدن خون یک شهید، پروردگار حالتی را قرار داده است تا ما متوجه عظمت شهید شویم. اگر شهادت شهید را در دوره زندگیاش نبینید، خدای متعال او را میبرد تا شهادت او را به تماشا نشست.
حسین(ع) سرور جوانان اهل بهشت بود. او شهید شما بود، چراکه در قلب پیغمبر جا داشت و آمد تا مشخص کند که این الگو شما است. پس مثل امام حسین(ع) باشید و مانند او زندگی و عمل کنید. اما به دور حسین(ع) نچرخیدند، بلکه به سراغ یزیدیان رفتند. انسان، الگو را در رأس قرار میدهد، اما حسین(ع) را شهید خود ندیده بود، خدای متعال او را آنچنان به قتلگاه میبرد که سیدالشهدا بودن آن را ببینند.
امروز شما در مرحلهای هستید که خدا متعال یک الگو و تمثالی را به شما نشان داده است، اما اگر متوجه این الگو نشوید و باز هم شهادت او را نبینید، به نظر شما در مرحله بعد خدای متعال چه اتفاقی را برای ما رقم خواهد زد؟ مرحله اول این است که شهید شما از دست میرود. مرحله دوم این است که اگر شما شهادت او را دیدید، خدای متعال آن را به شما باز میگرداند، اما اگر مجدد ندیدید، سیلی بعدی را خواهید خورد.
پیکر شهید رئیسی اگر ما را متوجه دولت اسلامی، ولایی و دولتی از جنس انقلاب نکند، ما گمراه خواهیم شد. امروز گام بعدی و مهم ما انتخابات است، و سوال این است که آیا انتخابات را مبتنی بر این شهادت جلو میبرید؟ یا اینکه او را فراموش میکنید و راه خود را پیش میگیرید؟
شهید رئیسی صحنه انتخابات ما را تغییر داد. چرا مقام معظم رهبری در این خصوص نگران هستند و میگویند امروز همه جهان در حال نظاره شما هستند؟ جهان به این قاب تصویر شما نیاز داشت. جهان در مرحلهای است که عطش و تمنای یک دولت از الهی و مردمی را دارد و از دولتهای صهیونیستی خود متنفر است. جهان به دنبال چنین قاب تصویری است؛ دولتی که خودش را برای مردمش فدا میکند.
امروز اگر خط شهید رئیسی را ادامه دهیم، موفقیم. وظیفه ماست تا دولت آقای رئیسی را روایت کنیم تا دولت بعدی موظف شود که این مسیر شکوفایی را جلو برد و این راهی شود تا همه در مسیر آن باشند.»